Житлівська ЗОШ І-ІІ ступенів

 

Літературно-музична композиція до 202 роковин з Дня народження Т.Г.Шевченка

 

 "Тарасовими

стежками"

 

 

 

Підготував та провів

учитель української

мови та літератури

Дерлиш С.І.

 

Мета:

- виховання любові до рідної мови, скарбів поетичного слова, України.

- вшанування памяті видатного художника слова,

  патріота України - Т.Г.Шевченка.

- формування культури мовлення через красу й багатство рідної мови.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, крилаті вислови з його віршів, прапор України, запис гімну, мінусовки пісень

Хід заходу

Учитель

Щовесни, коли тануть сніги

                         І на рясті засяє веселка,

                           Повні сил і живої снаги

                         Ми вшановуємо пам'ять Шевченка.

В історії залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує все людство. До них належить й ім'я великого українського поета Т. Г. Шев­ченка. Весь свій могутній талант він присвятив служінню народові. «Історія мого життя,— писав поет,— становить частину історії моєї Батьківщини». Шевченко вийшов з народу, жив народом, і не тільки думкою, а й всім своїм життям був із ним міцно і кровно зв'язаний. Як сказав він у своєму «Заповіті»: І мене в сім'ї великій, В сім'ї вольній, новій Не забудьте пом’янути Незлим тихим словом.

(Гімн України)

Учитель

Провіснику волі,

Великий титане!

Справдились думи твої.

Приймай же данину

Любові і шани

Од вольних синів

Нової сім'ї.

Покоління поколінню

Про тебе розкаже,

І твоя, Кобзарю, слава

Не вмре, не поляже.

Звучить пісня «Думи мої, думи».

Учитель: Шевченків Кобзар... Це Біблія українського народу, якій судилося бути безсмертною, бо сам народ визнав її своєю книгою. Народ, який має такого поета, як Шевченко, і таку вічну книгу, як «Кобзар»,— безсмерт­ний. У творах поета переплелися долі кріпачив з долею неньки-України, боротьба гайдамаків та козаків із боротьбою народу за щастя і волю. Коб­зар зібрав кожну сльозину, найменший стогін болю кріпака. Духовну ве­лич і красу народу підніс на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. У багатьох оселях наших земляків сьогодні побачиш портрет Шевченка, заквітчаний вишитим рушником. А на столі, поряд,із хлібом, лежить кни­га його поезій — «Кобзар».

Отож і ми з вами сьогодні зібралися, щоб перегорнути сторінки жит­тя Т. Г. Шевченка.

Саме таким березневим днем принесли у хату до кріпака Шевченка ле­леки малого хлопчика, якого назвали Тарасом. Хлопчика, слава про яко­го пережила його на сотні літ.

1-й  у ч е н ь. Т. Г. Шевченко — це гордість нашої нації і світової куль­тури. Великий поет понад усе любив свою Україну.

                                             Я так її, я так люблю,

                                            Мою Україну убогу,

                                           Що прокляну святого Бога,

                                            За неї душу погублю.

2-й учень. Шевченко сам був вихідцем із народу і писав про на­род і для народу.

Возвеличу рабів отих німих

І на сторожі коло них

Поставлю слово.

3-й   учень. Особистість поета, його патріотизм були зразком для інших. І сьогодні дуже актуальні його слова:

                                       Учитеся, брати мої,

                                       Думайте, читайте,

                                     І чужому научайтесь,

                                      Й свого не цурайтесь.

 4 - й учень. Великий син українського народу стоїть поряд із найвеличнішими постатями світу. Твори Шевченка переживуть віки і вічно будитимуть у серцях людей благородні почуття.

5-й учень. Багато віршів Кобзаря стали вже народними піснями, понад 200 творів поета покладені на музику.

ПІСНЯ « Реве та стогне Дніпр широкий»

 

6-й учень. Більшість із нас знають Шевченка як поета, прозаїка, драматурга. Крім того, він був ще й прекрасним художником, живопис­цем. Його художні картини були удостоєні високих нагород, а автору при­своєно почесне звання Академіка художеств.

7-й учень. Його твори перекладено багатьма мовами світу, лише «Заповіт» перекладений 51 мовою.

8-й учень. Шевченко неодноразово перебував на Полтавщині, про що згадує у своїх творах. «Заповіт» теж був написаний у нас, на Пол­тавщині.

9-й учень. Грудень. Зима в Полтаві. Місто чекало зустрічі з поетом. Степан Самойлович побачив поета біля Шведської могили. Середнього зросту, широкоплечий, міцний, кремезної будови, в довгому теплому ко­жусі, що сягав майже п'ят, Шевченко щось замальовував у свій блокнот.

10-й учень. Так сталося, що поет серйозно захворів під час подо­рожі. Але оточений турботами і ласками родини Козачковських й умілим лікуванням, поет уже на третій день відчував себе краще, жартував, нама­гався наспівувати улюблену пісню про козака Голоту.

11-й учень. У думках поета завжди крутилися слова «Як умру, то поховайте мене на могилі...». Слова ніби вилетіли з його розпаленої душі на волю, застрибали перед очима.

12-й учень. Хвороба відступила. І на Водохреща він їде в гості до Самойловича. Здоров'я покращало, Шевченко немов народився на світ вдруге. Саме тут він і прочитав свій «Заповіт».

     ПІСНЯ  «Заповіт».

13-й учень. Ціною своєї крові народ здобуде собі волю, і він, Шевченко, своїм пристрасним словом наближав той жаданий день сво­боди! І поки сонце світить над землею, і поки б'ється серце в грудях лю­дей, тебе, Тарасе, не забудуть!

14-й   учень

Іде весна, іде весна,

Мов квітка розвилася,

І спогад нам несе вона

Про віщого Тараса.

15-й   учень

Що більше сотні тому літ

Умер в чужій країні.

Та славний він на цілий світ,

Його всі знають нині.

16-й учень

Багато зла перетерпів,

Зазнав лихої долі,

Малим зостався без батьків

І вівці пас у полі.

17 Учитель. Хлопчик натерпівся знущань лихої мачухи. Одного разу в хаті Шевченків ночував солдат, а на ранок у нього не стало грошей. Усе звернули на малого Тараса, і він кілька днів, побитий, не ночував

у хаті, а жив у бур'яні. А потім з'ясувалося, що злодієм був старший син мачухи.

18-й   учень

Дідусь розказував не раз

Про козаків завзятих,

І слухав залюбки Тарас,

Блищали оченята.

19  У ч и т е л ь. Ріс Тарас розумною, допитливою дитиною, хотів усе зна­ти. Наслухавшись розповідей проте, що залізні стовпи підпирають небо, він загорівся бажанням подивитися на них і пішов шукати. Але зустрілися до­брі люди і повернули малого додому. Змалку в обдарованій дитині проки­нувся талант художника. Це було незвичайне дитяче захоплення. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, дверях, па­пері. Ходив від села до села в пошуках учителя. Але важке то було навчання. Дяки-вчителі примушували носити воду, рубати дрова, робити все що завгод­но, але не малювати.

Так сталося, що пан Енгельгардт все ж таки відсилає Шевченка на на­вчання до Петербурга.


 

 

 

 

 

20-й учень.

Застав при малюванні раз

В саду його Сошенко,

Поміг, щоб вільним став Тарас,

Щоб вчитись став Шевченко.

21  Учитель. Друзі викупили Тараса Григоровича з кріпацтва.

22-й   учень

Його пізнали малярі,

Хвалили вдале діло.

Але злякалися царі:

— Він вірші пише сміло!

23-й   учень

Бо в віршах тих розповідав,

Як добре вільним бути,

Яка невольникам біда,

Як гнобить ворог лютий.


24-й   учень

 

Які степи, який Дніпро

 

І українські люди.

 

Як переможе ще добро

 

І весело всім буде.

 

25-й   учень

 

Злякавсь, що пісня голосна,

 

Московський цар поганий,

 

Тараса в чужину прогнав,

 

Закув його в кайдани.

 

26-й   учень

 

Та ще й писати заказав

 

Московський цар лукавий,

 

А все ж таки Тарас писав,

 

Ховав вірші в халяві.

 

    27-й   учень

 

І так в пустелі, в чужині,
                          У самоті томився.

 

Писав про рідний край вірші

 

І Богу все молився.

 

28  У ч и т е л ь. На засланні поет дуже страждав, бо хотів жити на Украї­ні. Кліматичні умови теж не підходили для організму, тому він часто хво­рів. На землі тій, на півострові Мангишлак, важко було щось зростити. Але Шевченко заклав там сад, який згодом було оголошено Заповідни­ком Шевченка.

 

29-й   учень

 

Як проминуло 10 літ,

 

Вернувся він на волю.

 

Та невеселий був той світ,

 

Ридало серце з болю.

 

30-й   учень

 

Замовкло серце Кобзаря

 

У чужині холодній,

 

Та слово ясне, мов зоря,

 

Нам світить до сьогодні.

 

31-й   учень

 

Сповнить Тараса заповіт

 

Ніхто з нас не забуде,

 

І хоч минула сотня літ,

 

Він завжди з нами буде.

 

32  Учитель. Українські поети новітнього часу створили Шевченкові вікопомний пам'ятник із своїх творів — зворушливих віршів, в яких по-філософськи узагальнюється роль поета в історії України. Коли не стало Шевченка, у поезіях, присвячених його пам'яті, чути було не тільки сму­ток і глибоку тугу, а й розуміння значущості його творчості для людства. Місце поховання Кобзаря стало святим.

 

33-й   учень. Олена Пчілка, побувавши на Чернечій горі, писала:

 

                                   Я чую дух святої сили

 

                               Під тим проречистим хрестом

 

І до великої могили

 

Я прихиляюся чолом.

 

34-й учень. У вірші «На роковини» Леся Українка наголошувала на вірності поета Україні:

 

Він перший за свою любов

 

Тяжкі дістав кайдани,

 

Але до скону їй служив

 

Без зради, без омани.

 

Усе знесла й перемогла

 

 Його любов і сила,

 

Того великого вогню

 

І смерть не погасила.

 

35-й   учень. Звертався до Шевченка і В. Симоненко у своїх творах:

 

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

 

І голос твій нам душі окриля.

 

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

 

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

 

36-й   учень

 

.... Пам'ятайте,

 

Що на цій планеті,

 

Відколи створив її пан Бог,

 

Ще не було епохи для поетів,

 

Але були поети для епох! —

 

підсумовує наша сучасниця Ліна Костенко у своєму вірші.

 

37  Учитель. Та не можна забути про поетів-піснярів та про композиторів, що прославляють Шевченка своїми піснями.

 

ПІСНЯ  «Кобзареві»

 

38  Учитель. Минуло 202 роки від дня народження Т. Г. Шевченка — славного сина українського народу, але й сьогодні його слово живе між нами. Шевченко — це наша душа, наша мудрість, наша сила. Які б не­щастя і муки не випадали на долю нашого народу, він вистоїть, якщо з ним буде Шевченко, його слово. Він завжди підтримував і підтримува­тиме нас, додаватиме снаги.

 

ПІСНЯ «Тобі світити над світами».

 

39  Учитель Сьогодні до нього, нашого Пророка, звертаємо свої погляди. З його ідеалами, помислами звіряємо свої кроки в утвердженні української дер­жави. Віримо, що здійсняться пророчі Тарасові слова:

 

І на оновленій землі

 

Врага не буде, супостата,

 

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі.



Інтелектуальна   гра   «Кращий  знавець  рідної  мови»

 Розробив та провів

учитель української

мови та літератури

Дерлиш С.І.

Мета: узагальнити і  закріпити знання учнів сів з рідної мови; перевірити інтелектуальний розвиток дітей, виявити рівень і якість знань з вивчених мовних тем; розвивати пам'ять, швидкість  мислення,  увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати  пізнавальні інтереси, любов до української мови, бажання глибше вивчати рідну мову;   прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; розширювати кругозір учнів.

Обладнання: сигнальні  картки, ручки і аркуші — для  6  учасників, 10 карток із назвами тем (II—III тур), додаткове завдання (відбірна гра), закодовані слова до конкурсу «Дешифрувальник»,  квадрати (2 шт.) із   числами 1—28 для III туру, бланки оцінювання — для консультантів-помічників; алфавіт, де кілька літер  позначені  відповідною  цифрою (для відгадування зашифрованих слів), диплом і подяки (для нагородження).

Опис гри

 Гра складається з 3 етапів (турів). У І турі беруть участь 12 учнів. Вони відповідають на питання, обираючи один із 3-х запропонованих варіантів відповідей.   У II тур виходять 6 учнів, які набрали найбільшу кількість балів. Порядок їх   виступу визначає конкурс «Дешифрувальник». У  III тур виходять 3 учасники гри (переможці II туру), що обирають спеціальні теми. Порядок   гравців  знову  визначає  гра    «Дешифрувальник». Переможець гри, присвяченої  Дню  рідної  мови,   нагороджується «дипломом», а всі учасники отримують «подяки».

                                            ХІД    КОНКУРСУ

Учитель

 Сію дитині в серденько ласку.

 Сійся-родися, ніжне «будь ласка»,

   Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе,—

 Слово у серці — як зернятко в ниві.

  «Доброго ранку», «Світлої днини!» —

 Щедро даруй ти людям, дитино!

 Мова барвиста, мова багата,

 Рідна і тепла, як батьківська хата.

                                       (Варвара Гринько «Рідна мова»)

 — Вітаю всіх присутніх у цій затишній залі.

   21 лютого  — День рідної  мови. Саме цій події присвячено інтелектуальну   гру «Кращий   знавець   рідної мови».

Як же виникли наші літери?

  Понад тисячу років тому їх створив болгарський священик, учений і просвітитель Кирило разом зі своїм братом Мефодієм. Для   створення   букв   вони скористалися візантійським алфавітом, своє письмо назвали глаголиця. Позначки були дивно закручені, нагадували ієрогліфи (були в індіанців, китайців). Писати ними було нелегко. Довелося Кирилу придумувати інші значки. (Показати літери глаголиці і кирилиці, зображені на плакаті)

 У новій абетці позначки прості й зручні і пишуться швидко. Назвали кирилицею, бо придумав    Кирило.

 Отже, кирилиця лежить в основі нашого сучасного алфавіту. (Вказати на алфавіт).

Ми одержати у спадок сучасну українську літературну мову — багату, розвинену, гнучку. Мова — наш вірний друг і помічник протягом усього життя. Нею  можна  висловити  все: від найновіших наукових відкриттів до найвеселіших віршів, пісень і оповідань.

 Мова — дивний скарб. Любіть рідну мову, вивчайте і спілкуйтеся нею!

Любіть, шануйте, підносьте до зір

 Цю українську мову. .

 Нема солодшої — повірте

 За неї, пречудову!

 А зараз в нас цікава гра —

 Змагатиметься дітвора

 В умінні міркувати,

 А деколи й хитрувати,

 Уважним бути, не зітхати,

 А правильно відповідати.

 Зберіть усі знання і сили,

 Згадайте все, що ви учили.

 У змагання із друзями вступайте

 І в чесній грі перемагайте!

Учитель

 — Запрошую учасників інтелектуальної гри «Кращий знавець рідної мови» зайняти місця на сцені за ігровими столами.    (Виходять 12 учнів.)

 — Привітаймо інтелектуалів дружніми оплесками!

 — Сьогодні за звання «Кращий знавець  рідної   мови»   змагатимуться:

1.     Коротенко Іван

2.     Омельчук Данило

3.     Савченко Аліна

4.     Козловська Мілана

5.     Коротенко Олександра

6.     Левченко Євген

7.     Мацегора Катерина

8.     Музиря Настя

9.     Науменко Настя

10.                       Сивоконь Олександра

11.                       Петухова Віка

12.                       Кириченко Данило.

           Від душі прийміть вітання

           І найкращі побажання.

           Буду я вам всім бажати

           Переможцями в грі стати!

 Отже, розпочинаємо гру.

Для гри нам необхідно журі. У складі журі сьогодні:

1.     Єрмолаєва Тетяна Миколаївна

2.     Кузьміна Наталія Володимирівна

3.     Огнівенко Олена Анатоліївна

Змагання відбувається у три тури:

 • І тур — відбірна гра;

 • II тур — півфінал. Грають шестеро переможців відбірного І туру;

 • III тур — фінал. Змагаються троє учасників, які отримали найбільшу кількість балів у II турі.

 Переможець — один, що одержує титул «Найрозумніший з української мови».

І   тур. Відбірна гра

     Вам буде запропоновано 12 запитань. До них будуть дані  три   відповіді, одна з яких є правильною. На роздуми дається 3 секунди, за які ви повинні вибрати   правильну   відповідь і написати на аркушах. За моєю командою ви всі підіймаєте аркуші, а спостерігач заносить ваші відповіді до протоколу.  Шість учасників, які наберуть найбільшу кількість балів, продовжать боротьбу у півфінальній грі. Якщо під час І туру не вдалося одразу відібрати 6 півфіналістів, ставляться 4 додаткові запитання (по одному). Уже обрані півфіналісти на ці питання вже не   відповідають. Після кожного додаткового запитання підбивають підсумки, щоб виявити переможців. Якщо знову за додатковими запитаннями не вдається виявити  переможців, проводиться ще один гейм. За цим геймом учасникам необхідно розташувати частини слова, запропоновані на картці, по порядку.

 

Додаток № 1

І тур

Відбірна гра

1. Яке з цих понять є частиною мови?

 1) Префікс;    2) корінь;      3) прийменник.

2. Скільки в українській мові букв, що позначають голосні звуки?

 1) 6;     2) 10     3) 33.

3. Вкажіть слово, від якого утворився прикметник водний.

 1) Водій;      2) заводити;      3) вода. 

4. Слова, близькі за значенням,— це:

 1) синоніми;     2) антоніми; 3) омоніми.

5. У слові стільки складів, скільки... .

 1) букв;   2) голосних звуків;     3) приголосних звуків.

6. Скільки букв в українському алфавіті?

 1) 31;          2) 32;             3) 33.

 7. Яка частина мови відповідає на питання хто ? що ?

 1) Іменник;       2) прикметник;            3) дієслово.

8. Скільки складів у слові пролісок!

 1) 2;     .2) 3;    3) 1. 

9. Якою буквою ніколи не починається слово?

 1) і;       2) и;              3) й.

10. Скільки звуків позначає буква щ.

  1) 1;   2) 2;    3) 3;

11. Розмова двох осіб — це...

 1) монолог;    2) діалог;    3) полілог.

12. Зачин — це ... тексту

 1) початок;     2) середина;    3) кінець.

Додаткове питання

1. У якому зошиті першокласники вчаться гарно писати?

 1) У смужечку;     2) у крапочку;     3) у косу лінію.

2. Де балакучому бажають тримати язик, щоб не мати зайвого клопоту?

 1)  За зубами;      2) у кишені;      3) за плечима.

 3. Яка частина мови відповідає на питання що робити ? що зробити?

 1) Іменник     2) прикметник.   3) дієслово.

4. Як називається словник, який пояснює значення  слів?

 1) Тлумачний;     2) іншомовний;  3) синонімічний.

Додаткове завдання

 Розташуйте частини слова по порядку:

 1. Суфікс.

 2. Префікс.

 3. Корінь.

 4. Закінчення.

  Відповідь: 2,3,1,4.

Резерв

 Розташуйте мовні одиниці від меншого до більшого.

 1. Речення.

 2. Слово

 3. Текст

 4. Словосполучення

Відповідь: 2, 4, 1, 3.

ДЕШИФРУВАЛЬНИК

Наприклад:

           1                2            З

     А Б В Г      ҐДЕЄ      ЖЗИ

            4         5           6

        ЇЙ К    ЛМН    ОПРС

         7         8                     9

 ТУР    X Ц Ч Ш            Щ  Ь ОЯ

 

Службова частина мови:  66657 8 5 34    Сполучник

 Самостійна частина мови:  24265616  -  Дієслово       

 Впоравшись із цим завданням, учні починають виконувати завдання II туру. Дітям пропонуються запитання з 6 мовних тем. Почергово  учасники  обирають собі тему і відповідають  на 10 запитань. За кожну   правильну  відповідь   учасник    отримує 1 бал. Переможцями цього туру стають 3 учасники, які переходять до третього туру.

 Якщо не вдалося  визначити    фіналістів, то проводиться додатковий гейм на вміння розташувати слова за алфавітом.

 Розташуй слова за алфавітом:

 1. Мова

 2. Знання

 3. Навчання

 4. Мовлення

Відповідь: 2 1 4  3

Мовні теми для II туру:

 • «Звуки і букви»

 • «Будова слова»

    «Іменник»

 • «Прикметник»

 • «Дієслово»

 • «Секрет» (Речення).

 (Запитання до тем — див. додаток 2)

Додаток № 2

II тур

Звуки і букви

 1. Скільки в українській мові голосних звуків? (6)

 2. Назвати букви, які завжди позначають два звуки, (ї, щ)

 3. Скільки звуків у слові дзиґа? (4)

 4. Яка буква не позначає жодного звука? (6)

 5. Чого більше у слові льон — букв чи звуків? (Букв)

6. Що знаходиться посеред землі? (М)

 7. Перекласти слово рідною мовою і правильно наголосити:  украинский. (Український)

8. Назвіть голосні звуки у слові абетка, (а, е, а)

 9. Яка літера в алфавіті є наступною після Гг? (Ґ)

 10. Скільки складів у слові яблунька? (3)

Будова слова

 1. Змінна частина слова — це... (закінчення).

 2. Спільна частина слів називається... (коренем).

 3. Як називається частина слова, що знаходиться перед коренем? (Префікс)

 4. Який префікс у слові найрозумніший?  (Най-)

 5. Який    корінь  у  слові   школяр? (Школ-)

 7. Як називаються люди, що живуть у Києві? (Кияни)

 8. Утворіть слово від сполучення слів любити книги. (Книголюб)

 9. Знайди зайве слово: гусак, гуска, гусениця, гусенята. (Гусениця)

 10. Сад, садівник, саджати — це синоніми чи спільнокореневі слова? (Спільнокореневі слова).

Іменник

 1. Іменники змінюються за... (числами і відмінками).

 2. Поставте в орудному відмінку слово сон. (Сном)

 3. Як називається змінювання закінчень іменників за питаннями? (Відмінювання)

 4. Яка форма іменників є початковою? (Форма називного відмінка однини).

 5. Яким є рід іменника слива? (Жіночий)

 6. Іменник — це частина мови, що означає... (назву предмета).

 7. Утворіть іменник від слова читати. (Читання)

 8. Якого числа слово окуляри? (Множини)

 9. Як називаються іменники, які пишуться з великої букви? (Власні назви) •

 10. Назвіть будь-який іменник з апострофом. (Ім'я, м'яч, сім 'я, сузір 'я)

Прикметник

 1. На які запитання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке? Які?)

2. Дібрати антонім до прикметника високий. (Низький)

 3. Визначте число і рід прикметника у словосполученні вірний друг. (Однина, чоловічий рід)

 4. Поширте речення Повіяв ... вітер прикметником. (Холодний і т. ін.)

 5. Утворіть від іменника осінь прикметник. (Осінній)

6. Які кольори має прапор України? (Блакитний і жовтий)

 7. До прикметника сміливий добери кілька синонімів. (Відважний, хоробрий, мужній)

 8. Назвіть ознаки, які називають прикметники. (Смак, колір, розмір, характер)

 9. Змініть прикметник розумний за родами. (Розумний, розумна, розумне)

 10. «Впізнай предмет»: мелодійна, народна, весела, дзвінка — ... (пісня).

Дієслово

 1. Дібрати антонім до дієслова йти. (Стояти)

 2. Дієслово — це частина мови, що означає... (дію предмета).

 3. Утворіть дієслово віл слова письмо. (Писати, пишу)

 4. Яким членом речення буває дієслово? (Присудком)

 5.  Визначте дієслово серед названих слів: мороз, морозний, морозиво, морозити. (Морозити)

 6. Добери синонім до дієслова думати. (Мислити, міркувати )

 7. Продовж  речення.   Дієслова мають три часи:-... (теперішній, минулий, майбутній

 8. Чи правильне твердження, що дієслова з не пишуться разом? (Ні, пишуться окремо, але не всі, як-от: ненавидіти, неволити, незчутися)

9. Знайди дієслово в неозначеній формі: читає, пишуть, вчитися. (Вчитися)

 10. Заміни вислів дієсловом: складати подяку. (Дякувати)

Секрет (Речення)

 1. З чого складається речення? (Зі слів)

 2. Група слів, що висловлює завершити думку, називається... (реченням).

 3. Що є граматичною основою речення? (Підмет і присудок)

 4. На які питання відповідає підмет? (Хто ? Що ?)

 5. Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)

 6. Які бувають члени речення? (Головні і другорядні)

 7. Як називається речення з однією граматичною основою? (Просте)

 8. З якою інтонацією необхідно читати речення, у якого в кінці знаходиться знак питання? (Із питальною)

 9. Як називається речення, що висловлює заклик, наказ чи прохання? (Спонукальне)

 10. Назвати однорідні члени речення у поданому: «Шануй батька і неньку, буде тобі скрізь добрень­ко». (Батька і неньку)

 Отже, за результатами II туру змагання продовжують З учасників    (назвати їх).

 — Ви, знавці української мови, є претендентами   на   перемогу. Хай  переможе найрозумніший!

III тур. Фінал

 Щоб визначити черговість виступів учасників, доцільно знову провести   гру «Дешифрувальник». Черговість виступу учасника залежить від того, як швидко учень виконає завдання.

Завдання

 Головний   член   речення

 6      6      3      6      7       2      6      4

 

 п      р      и      с       у      д      о      к

                                               

 Виконуючи завдання III туру,  учасники   обирають    одну із запропонованих тем, якою краще    володіють.

Теми:

 • «Загадки» (зелений колір); 

 . «Прислів'я (  синій колір);..

 • «Крилаті вислови» (червоний колір);

 • «Загальні   питання» (сірий колір).

 Дітям пропонується 28 запитань: по 7 питань   за 3 темами   і 7 питань із загальних знань. На запам'ятовування своїх номерів   відводиться  10   секунд.

    Спочатку показуються усі запитання, зафарбовані у 4 кольори (червоний, синій, зеле-ний, сірий), відповідно до теми. Кожний гравець   згідно з  чергою обирає запитання   і відповідає на нього за 5 секунд, Учень, який відповідає на запитання своєї теми правильно, отримує 2 бали, якщо відповідає на питання   суперника—З    бали, а якщо на питання  із загальних знань — 1 бал. Після 3 (6) питань підраховуються попередні результати. (Запитання до теми — додаток 3.)

Додаток № З

III тур    Загальні питання (сірий колір)

1. Державна мова України. (Українська)

2. Перша книжка учня в школі. (Буквар)

3. Яке буває мовлення? (Усне і писемне)

4. Як називається книга, в якій в алфавітному порядку розміщені слова? (Словник)

 5. Продовжте речення: Мова — найважливіший засіб... (спілкування).

6. Український художник і поет. (Тарас Шевченко)

7. Перекладіть українською слово победа. (Перемога)

Загадки (зелений колір)

1. Сонце пече, липа цвіте, вишня достигає —. коли це буває? (У липні)

2. У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду.      (Калина)

3. На базарі не знайдеш, на вагах не зважиш. (Знання)

4. Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик)

5. В синім небі світлячки,

Не дістать до них рукою,

А найбільший світлячок

Вигнувся дугою. (Місяць)

6. Чим закінчується літо і починається осінь? (О)

7. Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Мокрим)

Прислів'я (синій колір)

1. Продовжте прислів'я: «Народ скаже, як ...»(зав'яже).

2. Продовжте прислів'я: «Поспішиш — ...» (людей насмішиш).

3. Доповніть прислів'я: «Праця людину годує, а ...» (лінь марнує).

4. Доповніть прислів'я: «Вовка боятися — в ліс ...» (не ходити).

5. Коли, за словами прислів'я, настає апетит? (Під час їжі) -

6. У чому, за прислів'ями, пізнаються друзі? (В біді)

7. Закінчіть прислів'я: «Вік живи — ...» (вік учись).

Крилаті вислови (червоний колір)

1. Що означає вислів «пекти раків»? (Почервоніти)

2. Заміни вислів одним словом: «Надворі хоч в око стрельни». (Темно)

3. Заміни вислів одним словом: «Вставати разом з півнями». (Рано)

4. Заміни вислів дієсловом — синонімом: надути губи. (Сердитися)

5. Що означає вислів «як кіт наплакав»? (Мало)

6. У якому значенні вжито вислів «брати ноги на плечі»? (У переносному)

7. Заміни вираз одним словом: «Зарубай собі на носі» (Запам'ятай)

 Наприкінці гри виявляємо і нагороджуємо переможця; вручаємо подяки всім учасникам інтелектуальної гри.

 Ну ось, закінчилася наша гра

 Сподобалося вам, дітвора?

 Як ще раз захочете пограти,

 Ми раді будемо  вас вітати!

Звучить запис пісні про мову

 


СВЯТКОВА  ЛІНІЙКА

ДО  ДНЯ  УКРАЇНСЬКОЇ  ПИСЕМНОСТІ  ТА  МОВИ

 

 

Вчитель:

Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих рідна мова,

Вишневих ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

Сьогодні 9 листопада ми відзначаємо День української писемності та мови, а також


вшановуємо пам'ять першого літописця Нестора та першодрукарів Кирила та Мефодія.

Попрошу наших прапороносців винести прапор. Під винос прапору струнко! Рівняння на прапор! (звучить «Козацький марш»)

Під звуки гімну струнко! (звучить гімн)



І учень.  

О слово рідне! України слово!

Богдана мудрість і Тараса заповіт!

І гул століть, і сьогодення гомін

В тобі злились, як духу моноліт!

ІІ учень.

 О слово рідне! Мудре і прадавнє!

Ти виросло з могутньої землі!

Тебе валуєви жорстоко розпинали,

А ти возносилось і не корилось – ні!


ІІІ учень. О слово рідне! Подарунок мами!

І пісня ніжна, і розрада нам!

Я всім на світі поділюся з вами,

Та слова рідного нікому не віддам!

ІY учень. Рідне слово.. Скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню!  Скільки  в тобі материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної  ще славними предками вільнолюбивими! Що може бути дорожчим для людини,  ніж рідне слово!

І учень.   9 листопада, у день Преподобного Нестора-літописця, ми відзначаємо День  української писемності та мови. І це закономірно. Адже українська земля

народила сина, який усвідомлював значення всього, що відбувалося на ній, прагнув зберегти національну пам’ять з вірою в те. Що її не розгублять, а примножать нащадки.

ІІ учень.  Нестор-літописець стояв біля витоків української писемності, збирав відомості  про походження свого рідного Києва, його засновників, розповідав про події,  що відбувалися на його очах.

ІІІ учень.  6 листопада 1997 року, до тисячоліття писемності, Президент України Леонід  Данилович Кучма підписав Указ про відзначення цього свята. З цього часу щороку в Україні проходять масові заходи по відзначенню цієї події.

ІY учень.  

Рідна мово, зелена діброво!

Чую пісню твою запашну.

Ти квітуєш пелюстками слова

У морозних димах полину.

І учень.    

Все бувало: несито і ласо

Двоголовий хижак позирав.

Кров’ю, мово, навік запеклася

Ти на гнівних устах Кобзаря.


ІІ учень.     Рідна мово, росту я крізь тебе,

 

Крізь родовища дум і краси.

 

Я курганом стою серед степу

 

На кордоні сльози і роси.

 

ІІІ  учень.  Я прошитий травою густою,

 

Я промитий Дніпром до кісток.

 

Рідна мово, без тебе ніхто я,

 

Мов відірваний вітром листок.

 

ІY учень.   Я повітря вдихаю з тобою,

 

Усміхаюся днем голубим.

 

Я сумною твоєю любов’ю

 

Мудрі всесвіти мов полюбив.

 

І учень.     Її ніколи не віддам

 

В поталу недругам. Не дам

 

Над нею кпитись і сміятись,

 

Щоб легкодухим не страхатись –

 

Скажу за тебе гнівне слово,

 

Моя ти рідна, горда мово!

 

ІІ учень.     Солов’їно ллється у вишневих шатах,

 

Кобзою ще лине із джерельних струн,

 

Милозвучна мова, мова неньки й тата,

 

З того „Заповіту”, з вічним „Як умру”…

 

ІІІ  учень.  А в асфальтах чахне бідно й сиротинно,

 

Зрідка дехто й зронить, мов скупу сльозу…

 

Хто ж нам вже пробачить за оцю провину,

 

Що святу перлину трощим, як лозу?

 

ІY учень.   Чи ж даремно серце крається тривожно,

 

Може, й побиватись так йому не слід?..

 

Цю перлину свято береже хай кожний –

 

Хто пропах любистком із дитячих літ.

 

І учень.     Ще і ще раз припадімо спраглими устами до цілющого джерела рідної мови. Відчуймо неосяжну душу народу; відчуймо смуток, бо не вистачить життя, аби перепливти  мовний океан. Та вірмо, що рідне слово житиме завжди. Бо воно є Вічність, воно є Правда, Добро і Краса нашого народу. Бо шлях до істини і величі лежить через слово.

 

(українська музика)

 


Житлівська ЗОШ І-ІІ ступенів

Літературно-музична композиція з до Дня  української  писемності та мови

 «Мандрівка в країну писемності»

 

 

Підготував та провів

учитель української

мови та літератури

Дерлиш С.І.

Мета :  познайомити учнів із походженням та розвитком писемності;  розкрити лексичне багатство, виражальні можливості української  мови, яка належить до найрозвиненіших мов світу;  довести,  що  рідна  мова — це  духовна  святиня,  найбільший  і 

найдорожчий  наш  скарб.   Розвивати  почуття  національної  гідності; сприяти  розширенню   словникового  запасу  школярів,  розвиткові   творчих  здібностей, 

бажанню  берегти  свою  національну  культуру.   Виховувати в дітей потребу  зберігати,  як  святиню,  все  те,  що   пов’язує  нас  із  рідною  землею; любов  до  національних 

традицій,  народної  мудрості,  до  бережливе ставлення до  краси  і  гармонії  слів рідної мови.

Обладнання: святково прибрана зала, виставка художніх творів, написи про мову:

1.         Мова – це дзеркало душі людини. ( Народна мудрість)

2.         Найбільше і найдорожче добро у кожного народу – це його мова.

                                                                     ( Павло Тичина)

3.         Мова – втілення думки: що багатша думка, то багатша мова.

                                                                     ( Максим  Рильський)

4. Без поваги, без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури.

                                                                       (Василь Сухомлинський)

 

Хід заходу:


 

 

1-й ведучий 

Добрий день вам, любі люди!

 Хай вам щастя-доля буде,

Не на день і не на рік,

А на довгий, довгий вік.

2-й  ведучий   

Є багато країн на землі,

 В них – озера, річки і долини…

  Є країни великі і малі,

  Та найкраща завжди – Батьківщина.


Вчитель.      Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі, на нашій славній Україні. Тут жили наші батьки – тут корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося до сліз, зачувши рідне слово…

Під звуки гімну струнко! (звучить гімн)

Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про нашу рідну українську мову.

1 читець

Солов’їну, барвінкову –

  Колосисту навіки –

   Українську рідну мову

  В дар дали мені батьки.

  Берегти її, плекати

 Буду всюди й повсякчас,

  Бо ж єдина, так як мати, -

  Мова кожного із нас.

2 читець  

Українка я маленька,

Україна – моя ненька

В неї щира я дитина,

Добра, люба та єдина.

 3 читець  

Я син України-неньки!

Українцем я зовуся.

 Й тою назвою горджуся.

 В мене вдача щира й сміла,

 І відвага духа й тіла,

А яка ще пречудова

 Українська в мене мова!

4 читець    

Українка я маленька,

 українці батько й ненька.

На Вкраїні родилася,

 в свою маму удалася.

 Все, що рідне, я кохаю,

 всім, хто рідний, помагаю,

своє  ціню, свого вчуся

 і до рідного горнуся.

5 читець  

Не цурайтесь мови, люди,

 Рідного джерельця,

Хай вона струмочком буде,

Хай дійде до серця,                                                                                                           

6 читець    

Хай вона в піснях лунає

 І щодня, і в свято,

 Соловейком хай співає

 В українських хатах

7 читець      

Бо ж вона така багата,

Українська мова!

Неповторна і крилата,

 І така чудова.    

8  читець

І цвіте у ній кохання,

Рушники з квітками.

Мрії наші і бажання,

Верби над ставками.

9 читець

Найрідніше, сокровенне,

найдорожче в світі

І святкове, і буденне,

В ній батьки і діти.

10 читець

 Не цурайтесь люди, мови,

Не цурайтесь роду.

Як зачахне рідне слово –

Не буде народу.

Вчитель .    Які чудові і теплі слова були сказані нашими наймолодшими учнями. Як добре, що вони люблять, цінують рідну мову і гордяться тим, що є українцями . Це дуже добре, що наші діти,  майбутнє української нації, виростають справжніми патріотами рідної землі.

                    ПІСНЯ  «ДІТИ УКРАЇНИ»

1-й ведучий. 9 листопада - День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено  1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка.

  2-й ведучий.    6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

1-й ведучий: Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова. Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.

2-й ведучий: Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

1-й ведучий: Перші спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.

2-й ведучий: У Київській Русі книги цінувалися, як рідкісні скарби. Мати декілька книг означало володіти цілим багатством. “Повість минулих літ” називає книги “ріками, які наповнюють всесвіт мудрістю незмірної глибини”. “Якщо старанно пошукати в книгах мудрості, – зазначав літописець, – то знайдеш користь душі своїй”.

1-й учень

Земля моя, найкраща і єдина!

Я спів твій серденьком своїм ловлю!

Моя найкраща в світі Україна,

Я щиро й віддано тебе люблю!

2-й учень

Мій край чудовий — Україна!

Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

Чарівна пісня солов'я.

3-й учень

Все найдорожче в цілім світі,

Бо тут почався наш політ.

Цвітуть волошки сині в житі,

Звідсіль ведуть дороги в світ.

4-й учень

А найдорожча рідна мова —

Джерельцем радісно дзвенить.

І мила пісня колискова,

Чумацький Шлях кудись зорить.

5-й учень

Усе найкраще і єдине,

І радощі усі, й жалі...

Мій рідний краю, Україно

Найкраще місце на землі!

6-й учень

Всіх нас єднає рідна мова,

Всіх, хто живе у цім краю.

Вона прекрасна, світанкова,

Я в ній свою наснагу п'ю.

7-й учень

Бо наша рідна мова-мати,

Снагу і силу нам дає.

Нам стежку в світ дано топтати,

Поки в нас рідна мова є!

8-й учень

І як гуртом, не поодинці,

Почнемо в світ її нести,

То й доти будем — українці

Поміж народів сміло йти!

9-й учень

А знехтуємо рідне слово —

Земля цього нам не простить,

То ж сяй над світом, рідна мово!

Тобі в віках судилось жить!

10-й учень

Цвіти і смійся, рідне слово!

У серці щирому звучи!

Моя чарівна, рідна мово,

Лети над світом не мовчи!

ПІСНЯ  «МОВА  ЄДНАННЯ»

 

1-й ведучий. Ми — українці. Живемо у вільній незалежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.

2-й ведучий. Земля українська стародавня, така ж давня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови — 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.

1-й ведучий. Для нас рідна мова — це не тільки дорога спадщина, яка об'єднує в собі народну мудрість, вироблену десятками й сотнями поколінь. Це наша гордість, бо все, що створено нею, увійшло в скарбницю загальнолюдської культури.

2-й ведучий. Весь світ віддає шану великим володарям українського слова — Т. Шевченкові та Франкові, Лесі Українці та Коцюбинському, Нечуєві-Левицькому та Сковороді, Котляревському та багатьом іншим майстрам слова, що довели милозвучність та багатство мови, щоб передати прийдешнім поколінням цей дорогоцінний скарб, гідну покоління спад­щину, котру треба примножувати та оберігати.

1-й ведучий. Я цілком згодна, бо нещодавно прочитала  слова Ушинського: «Відберіть мову — і народ уже більше не створить її, нову батьківщину навіть можна створити, а мову — ніколи; вимерла мова в устах народу — вимер і народ».

2-й ведучий. А мені спало на думку, що недаремно стільки літ чужинці старалися заборони­ти нашу мову, нав'язували свою культуру і свою владу.

1-й ведучий. Так. Факти вражаючі. 270 років поспіль намагалися знищити українську мову, а разом з нею і український народ, прагнули, аби він був покірним рабом без мови, без усної народної творчості, тобто без коріння роду нашого. Я пропоную пригадати той тернистий шлях боротьби української мови за незалежність.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ  «СКОРБОТНИЙ  КАЛЕНДАР УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ» (ведучі по черзі)

      1720 р. —указ Петра І про заборону книгодрукування українською мовою.

      1769 р. — видано розпорядження російської церкви про вилучення в населення України українських букварів та книг.

      1775 р.— зруйновано Запорозьку Січ та закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

      1862 р.— закрито українські недільні школи.

      1863 р.— указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.

      1876 р.— указ російського царя Олександра II про заборону друкування нот українських пісень.

      1884 р.— закрито всі українські театри.

      1908 р.— вся культурна й освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою.

      1914 р.— російський цар Микола II ліквідує українську пресу.

      1938 р.— сталінський уряд видає постанову про обов'язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.

      1983 р.— видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови у школах і поділ класів в українських школах на дві групи — російські та українські, що призвело до нехтування рідною мовою.

      У 1989 р. видано постанову, яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову.

      У 1991 р. прийнята державна програма реалізації української мови та мов національних меншин до 2000 року.

2-й ведучий.  Багато десятиліть наша мова знищувалася і плюндрувалася.

Хотіли вирвати язик,

Хотіли ноги поламати,

Топтали під шалений крик,

В’язнили, кидали за грати,

Зробить калікою з калік

Тебе хотіли, рідна мати.

А мова не корилася царю –

Ані царю, ані його сатрапам,

З орлом двоглавим стаючи на прю,

Що брав її у пазуристі лапи.

Плюндрованій, не надавали прав,

Немов на звіра, об’являли лови.

Орел впивався в душу, тіло рвав –

Він був безмозкий, хоч і двоголовий.

1-й ведучий.  Не вдалося і не вдасться ворогам знищити нашу мову, наш народ, тому що ми відважна, хоробра, патріотична нація. А інакше і бути не може, адже ми нащадки славних козаків.

ПІСНЯ  «МИ – НАЩАДКИ КОЗАКІВ»

 

1-й учень

Коли до серця крадеться тривога, -

За долю України я боюсь, -

З молитвою звертаюсь я до Бога.

І мовою вкраїнською молюсь.

Прошу для України в Бога щастя

І захисту для всіх її дітей,

А мова українська, мов причастя,

Теплом своїм торкається грудей…

О Боже мій – Великий, Всемогутній,

Мою вкраїнську мову порятуй.

І в світлий день пришестя,

В день майбутній

Вкраїні Царство щастя приготуй.


2-й учень

Гріховний світ вирує неспроста,

Підступний демон, що керує нами,   

Та піднімається нетлінно над віками

Велична постать вічного Христа.

О Господи! Знайди нас всіх, знайди,

Бо ми блукаєм хащами ще й нині.

Прости гріхи й провини безневинні,

І до спасіння всіх нас поведи.

3-й учень

О Господи! Зціли нас всіх, зціли,

Всели в серця неопалиму мрію,

Щоб ми, впізнавши віру і надію,

Жорстокий світ добром перемогли.

Моя прекрасна українська мова,

Найкраща пісня в стоголоссі трав,

Кохане слово, наше рідне слово,

Яке колись Шевченко покохав.

 4-й учень

Ти все знесла: насмішки і зневаги,

Бездушну гру ворожих лжеідей,

Ти, сповнена любові і відваги,

З-за ґрат летіла птахом до людей.

Ти наш вогонь на темнім полі битви,

Невинна кров, пролита в боротьбі,

Тебе вкладаєм тихо до молитви

І за спасіння дякуєм тобі.

5-й учень

Рідна мово моя українська,

В світі гордо, натхненно звучи!

Волелюбна моя, материнська,

Мово рідна моя, не мовчи!

Хай же світлою буде дорога

Серед різних нелегких доріг...

Ми звертаємось нині до Бога,

Щоб тобі, мово, він допоміг.

Матір Божа, свята і єдина,

Дай нам щастя, любові й тепла!

Щоб квітуча моя Україна

Рідну мову, як стяг, підняла.

Будь прихильною, Матінко Божа!

Жити праведно в світі навчи!

Щоб світила нам зірка погожа.

Мово рідна моя, не мовчи!

2-й ведучий.   Сьогодні зі щирими словами ми звертаємось до Господа, щоб він оберігав нашу мову, нашу батьківщину, наш народ. Щоб нарешті на нашій землі не завтра, а вже сьогодні запанував мир і спокій, щоб матері не оплакували синів, які гинуть на своїй же землі. Щоб наші вороги усвідомили, що ми єдиний народ, що Україна – сильна, єдина, неділима – від Заходу до Сходу, від Півдня до Півночі,  і нікому  ніколи не вдасться поставити її на коліна.

ПІСНЯ  «УКРАЇНА  -  ЦЕ МИ»

 

Читець І

 Мово, українська, мово моя мила!

Ти уся із співу, весняних дібров.

Ясна – як усмішка, чиста – як сльозинка.

Ти моє найбільше щастя і любов.

Читець ІІ 

Я до тебе мово, так горнуся щиро

У слова вслухаюсь різні і прості.

Мово моя, мово – найдивніше диво

Ти моя молитва в радості й журбі.

Читець І

 Я тебе, кохана, в душу увібрала

Разом з материнським щедрим молоком,

А  іще з піснями, що їх так співала

Матінка, схилившись над моїм чолом.

Ти уся із співу, весняних дібров.

Читець ІІ 

Мово, моя мово – мовонько шовкова,

У вінку біленькім – світла і легка.

Ти для мене завжди бажана й святкова.

І мене без тебе на землі нема.

1-й ведучий    Зараз не тільки наша мова, а й наша батьківщина переживає важкі і складні часи. Нам приходиться доводити всьому світу своє право бути вільними, право вирішувати самим свою долю. Це дуже важко. Кращі сини кладуть життя на алтар свободи. Прикро, що в ХХІ ст., технічний прогрес досягнув нечуваних висот,  а моральність, духовність занепала настільки, що людське життя стало розмінною монетою. Та попри все ми віримо, що правда на нашому боці, а де правда, там і Бог, а значить і перемога. І ми обов’язково побудуємо нову європейську  Україну, з новими правдивими законами, заживем по-новому, вільно і щасливо, бо інакше і бути не може.

6-й учень

Як важко зводитись з колін…

Ще важче бути підневільним

І підійматися з руїн

Людської гідності й терпіння.

А потім далі йти і йти -

Рішуче, мужньо, без упину -

До сокровенної мети

Свого народу України.

Не можна жити у ярмі

Та сподіватись на свободу.

Ганебно борсатись в багні,

Якщо ти син свого народу.

7-й учень

Він і подумати не міг,

Що станеш ти його героєм.

Майдане мій! Ти переміг

Щонайдорожчою ціною!

О, дай нам, Боже, каяття…

Дороги в рай не вибирають.

Нас повернули до життя

Герої - ті, що не вмирають.

У вірності твоїх синів

Віднайдеш сили, Україно!

Не важко зводитись з колін.

Не варто жити на колінах!

8-й учень

Нехай ніхто не половинить,

Твоїх земель не розтина,

Бо ти єдина, Україно,

Бо ти на всіх у нас одна.

Одна від Заходу й до Сходу

Володарка земель і вод -

Ніхто не ділить хай народу,

Бо не поділиться народ.

І козаки, й стрільці січові

За тебе гинули в полях.

У небесах сузір'я Лева

Нам світить на Чумацький Шлях.

Стражденна чаєчко-небого,

Єдині два твої крила.

Виходим, нене, у дорогу,

Аби ти вільною була.

Нехай ніхто не половинить

Твоїх земель, не розтина,

Бо ти єдина, Україно,

Бо ти на світі в нас одна.

ПІСНЯ  «КАЛИНОВА  УКРАЇНА»

 

9-й учень

Не розчаровуйсь в Україні –

Немає єдності у нас.

То наша головна провина

За весь неволі довгий час.

Не розчаровуйсь в Україні.

А зрозумій її печаль.

Що робиш ти для неї нині –

У себе спершу запитай.

Не розчаровуйсь в Україні.

Вона свята, а грішні – ми.

В її недолі часто винні

Її ж бо дочки і сини.

Не розчаровуйсь в Україні.

Ідеї волі певним будь.

Бо тільки той є справжнім сином,

Хто вміє неньки біль збагнуть.

Не розчаровуйсь в Україні.

Вір, що мине важка пора,

Розквітне пишний цвіт калини

В садках достатку і добра.

Учениця:

Я українка  вірою і кров'ю,

Моє коріння тут, у цій землі.

Вона моєю живиться любов'ю,

А я страждаю болями її.

Учень:

Я українець, син народу того,

Що відвикає нині від ярма.

Я не корюся, я молюся Богу

І вірю в те, що все це не дарма.

Учень:

Я українець, смутком оповите

Моє кохання, як гірке вино.

Моя рідня розкидана по світу,

Як буйним вітром золоте зерно.

Учениця:

Я українка! - цього не відняти,

В моїй душі співають солов'ї,

Були такими мої мама й тато,

Й такими будуть правнуки мої!

1-й ведучий

Вірмо, що територіальна цілісність України, скріплена кров’ю мільйонів незламних борців, навіки залишатиметься непорушною. А ми маємо бути свідомі того, що лише в єдності дій та соборності душ можемо досягти величної мети – побудови економічно й духовно багатої, вільної, демократичної України, якою пишатимуться наші нащадки.

1 читець

Не ділімо цю землю,

Не ділімо це небо,

Не ділімо хатини

Й сім'ї не ділімо!

Бо ми - браття, єдині

В українському слові,

В українськім коріння,

В українській любові!

2 читець  

Нам милосердя, Господи, подай,

До всіх страждущих і незахищених,

Ми ще від страху і злі, і сліпі,

В душах у нас ще багато, що знищено.

Благослови рід людський на Добро!

Душі відкрий нам до злагоди й миру!

Щоб на Вкраїні незгод не було,

Нас сохрани! І спаси! І помилуй!

3 читець

МОЛИТВА ЗА УКРАЇНУ

До тебе, Господи, взиваю

І сподівання щирі маю –

Що Україна вільна буде

Від лицемірства і облуди,

Від бездуховності й зневіри

Людців, душею зачерствілих,

Від злої долі та безправ’я,

І тих, які завжди лукавлять,

Від нетерпимості і зради,

Ярма грошей, полону влади,

Від фарисейства лже-героїв

І збайдужілості людської,

Від тих, хто дух вкраїнський нищить,

Забувши все святе та вище,

І наче круків хижа зграя

Вкраїну навпіл розривають,

Розбрату сіючи в нас зерна...

Від всього зла, всієї скверни

Зціли, Всевишній нас Владико,

Щоб вільним став народ великий!

ПІСНЯ  «ЧУДЕСНА МОЛИТВА»


 

 


Сценарій позакласного заходу

 

Мітинг-реквієм, присвячений

71 річниці звільнення України від німецько-фашистських загарбників

Мета: закріпити знання учнів про події Великої Вітчизняної війни  та про визволення України від німецько-фашиських загарбників, вшанувати память загиблих визволителів; спияти формуванню у свідомості учнів значимість перемоги для українського народу, величину вкладу кожного ветерана даної війни у здобутті перемоги; виховувати повагу, шанобливе ставлення до учасників ІІ світової війни,  любов до країни,  в якій ми живемо, до рідного краю, прагнення бути патріотом своєї держави.

Місце проведення: братська могила селища Житлівка

Час проведення: 28 жовтня 2015 року

Присутні: учні та вчителі Житлівської школи, працівники Житлівського СБК, громадськість.

Розробив і провів

класний керівник 8 класу

Дерлиш С.І.

Хід заходу

1.    28 жовтня весь український народ відзначає 71-шу річницю звільнення України від німецького загарбника

2.    71 рік. Швидко, мов весняні струмки, збігають роки, квітнуть дерева, половіють жита, приходять у світ нові покоління. Але не старіє, не зникає пам'ять тих літ. Вона живе у спогадах бійця і в суворому монументі, як свідок грізних років і переможних боїв, пильно дивиться на нас в залах музеїв із сторінок книг; її мужню і величну, надійно оберігає народ, передаючи, як святиню, у спадщину поколінням.

1. Мітинг-реквієм, присвячений 71-річниці звільнення України від німецько-фашистських загарбників вважається відкритим.

(звучить гімн України)

1.    Пам'ять, стій! Зупинись на хвилинку.

Серце замри…
Це потрібно не мертвим,
Це потрібно живим!
2.    Це на світанку сталося колись:
Стривожений із муками і жалем
Світ стрепенувся, кров’ю вмить залився,
Неначе розпанаханий кинджалом.
1.    Війна назустріч молодому дню.
Із гуртком, із брязкотом котилася.
Лавиною металу і вогню
На нашу землю й долю навалилась.

Пісня «Священная война»

Вчитель. Для більшості наших співвітчизників війна розпочалася 22 червня 1941 року, коли фашистська Німеччина напала на Радянський Союз. На українських землях війна тривала 1225 днів і ночей, з 22 червня 1941 року по 28 жовтня 1944 року
1.    Весь народ піднявся на захист Вітчизни. Країна перетворилася на величезний бойовий табір, охоплений єдиним поривом розбити ворога, вигнати його з рідної землі, знищити фашизм. Чудеса мужності, стійкості і героїзму виявив наш народ!
2.    Нема такого міста чи села, такого поля чи гаю, де б у жорстокій боротьбі не пролилася кров українських воїнів, де не проявилася їхня могутність і відвага, адже кожен знав, що він захисник рідної землі, народу.
1.    У землі і в гарячім літі,
Клекоче битва, грізна і трудна.
І так багато є доріг на світі,
Але до перемоги - лиш одна
2.    Лише одна веде туди дорога,
В задимлену сувору данину,
Хоча вона така важка і довга –
Через бої, через усю війну.
Вчитель. За роки війни представники України одержали 2,5 млн. орденів та медалей, 2072 українці отримали звання Героя Радянського Союзу. 32 – двічі Герої Радянського Союзу. Льотчик Іван Кожедуб – тричі Герой Радянського Союзу.

Але найстрашнішими були людські втрати, які становили 8 млн чоловік (військові — 2,5 млн. і цивільні — 5,5 млн). Демографічні втрати становили 13 млн 584 тис. чоловік. Щоб уявити розміри наших втрат, треба порівняти їх із втратами інших держав:

Німеччина —6 млн  231 тис. 700 чол.

Угорщина — 863 тис. 700 чол.

Італія — 93 тис. 900 чол.

Румунія — 681 тис. 800 чол.

Фінляндія — 86 тис. 400 чол.

США — 405 тис. чол.

 

1. У мене днів не вистачить для того,
Щоб розказати людям про війну,
Про все, про артилерію як "бога",
Про все оте, що й зараз не збагну.
Воно в мені - забуте й незабуте,
Воно в мені - що бачив і чим жив,
Що іноді хотілося б вернути,
Що іноді здається дивом з див.
Але навколо - хлопці-побратими,
Які самі в тім пеклі побули.
Але ж із фото юними очима

Зорить твій друг з воєнної імли.
Не просто пригадалося минуле -
Крізь нього бачу знов далекі дні;
Солдатський спомин крізь гарматне дуло
У душу й серце дивиться мені.
Вчитель.   По сводкам совинформбюро. Освобождение Украины от нацистов в ходе Великой Отечественной войны происходило в период с января 1943 года по октябрь 1944 года . Вооружёнными Силами СССР в это время на территории УССР были проведены 15 наступательных операций (11 стратегических и 4 фронтовых).

Наиболее значимыми из этих наступательных операций являются: Донбасская (13 августа — 22 сентября 1943 года), Корсунь-Шевченковская (24 декабря 1943 — 17 февраля 1944 года), Львовско-Сандомирская (13 июля — 29 августа 1944 года) и Восточно-Карпатская операция, начавшаяся 8 сентября и окончившаяся 28 октября изгнанием последних соединений гитлеровцев с территории Украинской Советской Социалистической Республики .

Постепенно, шаг за шагом освобождала Красная Армия украинские земли.

В ходе ожесточенных боев ранним утром 6 ноября 1943 года был полностью очищен от оккупантов Киев. 2 февраля 1944 года освободили от немцев Луцк, Ровно, 13 марта – Херсон, 28 марта – Николаев, а 10 апреля штурмом овладели Одессой.

2. А скільки солдат не повернулося із  поля бою скількох не дочекалися  посивілі матері, дружини, діти.

1.   Отримала звістку матуся,
Що син її впав за Дністром.
Поїхала мати до сина
В далекі світи із села
І білу пшеничну хлібину,
і вишитий рушник привезла.
Спинилась вона над водою,
На скелі Дністровій крутій:
Могила його під горою
І писаний камінь на ній.
Заплакала: "Сину, мій сину,
Як довго до тебе я йшла..."
Могилу, неначе дитину,
Руками вона обняла.

А річка шуміла невпинно,
І тихо шуміла трава,
І тільки червона калина
Тремтіла, неначе дива.
А мати стоїть на колінах,
І пальці торкають граніт,
І поруч моя Україна
В скорботі із нею стоїть.

2.    Перед трагічною хвилиною мовчання
Словами говорити не можливо.
Оця хвилина більше нам розкаже,
Ніж тисячі, а чи мільйони слів
1.    Солдатів подвиг, про який сьогодні дізналися ми,
Не вимовить словами,
А тільки серцем можна це сказати,
Але воно не жаль не має мови,
Лиш має біль…
2.    І тому я прошу вшанувати воїнів хвилиною мовчання.
Хвилина мовчання
1.    Скільки битв одгриміло довкола
У навіжений божевільний час
Та чорна кривда правди не зборола
І не піддався світ пітьмі, не згас.
Хто гордий, той не стане на коліна,
Таких нікому не перемогти.
2.    Нехай добром нам стеляться дороги
Нехай життя нам більше втіхи дасть,
Та знаймо, що за радість Перемоги
Заплачено мільйонами нещасть!
1.    Давно я чув, що з просторів небесних
Нам світять зоряними в нічній імлі
Безсмертні душі праведників чесних, -
Отих людей, що вмерли на землі.
2.    Солдатські душі. Вони очима-зорями дивляться на нас з небес, журавлями пролітають над нами, сумно курличучи в небесній далині.
Пісня «Журавлі»
1.    Щоб жар милосердя злоба не згасила,
Щоб нас не здолали байдужість і гнів,
Давайте ходити не лише на могили,
А в кожну домівку зайдіть до солдата…
Бо завтра вже буде запізно
2.    Пливуть літа так швидко наче хмари
І двічі жить на світі не дано,
Дивіться ж, не споганьте слави
Й опалене війною знамено
1.    Живіть собі без кривди, без тривоги
Свободою втішайтесь, як орли,
Та честь дідів не затопчіть під ноги,
Щоб ваші діти вас не прокляли
2.    Перед могилами наших дідів і прадідів, перед сивочолими ветеранами, які подарували нам мир, життя, розгромили ворога і захистили нашу землю ми обіцяємо любити Україну, своєю працею і вчинками зробити її сильною, багатою і квітучою.

Виступи працівників СБК, представників громадськості.

Покладання квітів та вінків до пам’ятника загиблим воїнам.

 

1. Мітинг-реквієм вважається закритим.

 

Пісня «Покланимся великим тем годам»

 

Download
«Знай та виконуй правила дорожнього руху»
Виховний розважально-пізнавальний захід
Adobe Acrobat Document 595.6 KB
Download
випускний 2015
Звучать пісні про школу
1.Ведуча Шановні батьки!Вчителі!Гості!
Ось і настав цей день –
День літній, прощальний.
Найпам'ятніший він
І трішечки печальний!
2. Ведучий Сьогодні у нас особливе свято, якого немає в жодному календарі, але про нього всі знають, його завжди всі чекають. У цьому святі зустрічаються біль розлуки і світлі надії, сум розтавання і радість зустрічі з майбутнім.
3.Ведуча Напевно, в цій залі сьогодні не знайдеться жодної дорослої людини, яка б не хвилювалася. І це зрозуміло, адже кожен із вас переживав такі хвилини пр
випускний 2015 перероблений з піснями .p
Adobe Acrobat Document 336.9 KB
Download
сценарій виховного заходу
усний журнал
доля жінки у шевченка 2015 рік .docx
Microsoft Word Document 1.2 MB
Download
"Осінній бал"
Сценарій "Осіннього балу"
осінній бал 2014.docx
Microsoft Word Document 2.4 MB